Digitaal onderhandelen, hoe ziet dat eruit?

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat alles anders moet. Veel mensen zijn hun baan voor lange tijd kwijtgeraakt, omdat de functie die zij hadden simpelweg niet meer te vervullen was, omdat veel bedrijven zelf financieel ten onder gaan en moeten bezuinigen of omdat er simpelweg geen duidelijk zicht is op de toekomst van een bedrijf. Ontzettend vervelend natuurlijk, maar als we het van de positieve kant bekijken valt het op dat veel mensen er wel creatief van worden. Noodgedwongen wellicht, maar het zorgt voor mooie uitkomsten. 

Digitalisering

Het voordeel van de situatie is dat het juist in deze tijd gebeurt. Jaren geleden had het er waarschijnlijk erg anders uitgezien, omdat men toen simpelweg minder opties had, minder alternatieven om geld te verdienen, zichzelf te kunenn blijven uiten, en de boel draaiende te houden zonder fysieke aanwezigheid. Tegenwoordig is er door de digitalisering enorm veel mogelijk via alleen een internetverbinding. Er kan digitaal bindend onderhandeld worden, er kunnen zelfs hele nieuwe ondernemingen worden opgestart. Denk aan bijvoorbeeld webshops voor producten. Maar ook websites die alternatieven bieden voor andere onderhandelingen. 

Marktplaats voor machines

De digitale marktplaats bestond al een tijdje, waarbij online producten worden aangeboden en men hierop kan bieden. Een soort alternatief voor de kringloopwinkel waarbij digitaal onderhandeld en betaald wordt en het product met de post wordt verzonden. Dit was altijd al een uitkomst omdat het tijd bespaart en de markt zo een stuk groter wordt, maar in tijden als deze is het nog handiger dat dit soort dingen mogelijk zijn. Tegenwoordig bestaat er zelfs een digitale marktplaats voor bijvoorbeeld landbouwmachines. Iemand zet via een speciale website een mobiele kraan te koop of een andere machine of vrachtwagen, en landbouwers, bouwvakkers of vrachtwagenbestuurders kunnen hierop reageren. Dit scheelt een hoop tijd, geeft een duidelijk overzicht van het aanbod, en verminderd het fysiek aanwezig hoeven zijn voor een onderhandeling of het bekijken van zo'n product. Ideaal dus, zeker in deze tijden.  

Webshops

Maar ook het concept van de webshop wordt steeds meer uitgebreid. Via bijvoorbeeld social media beginnen ook steeds meer mensen hun eigen bedrijf, om zelfgemaakte producten te verkopen. Denk aan kunst, sieraden, meubels of kleding. Zo kan men een zakcentje bijverdienen als ze nu zonder werk maar mét heel veel tijd thuis zitten, worden we creatief uitgedaagd en blijven we toch met elkaar in contact. Ondanks de nare tijden waar we in zitten vinden we alternatieve oplossingen, houden we onze economie toch draaiende, en zijn we meer dan ooit in verbinding met elkaar.